Rozporządzenie EMIR stosuje się do CCP oraz ich członków rozliczających, kontrahentów finansowych i repozytoriów transakcji. W odniesieniu do kontrahentów niefinansowych i systemów obrotu ma ono zastosowanie, jeśli tak przewidziano.
W Rozporządzeniu EMIR dokonano podziału na następujące kategorie kontrahentów:
- Kontrahenci finansowi (FC); zgodnie z Rozporządzeniem EMIR oznacza: a) firmę inwestycyjną, której udzielono zezwolenia zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE (1); b) instytucję kredytową, której udzielono zezwolenia zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE (2); c) zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji, którym udzielono zezwolenia zgodnie z dyrektywą 2009/138/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (3); d) UCITS i, w stosownych przypadkach, jego spółkę zarządzającą, którym udzielono zezwolenia zgodnie z dyrektywą 2009/65/WE, chyba że dane UCITS ustanawia się wyłącznie do celów obsługi co najmniej jednego pracowniczego planu nabycia udziałów; e) instytucję pracowniczych programów emerytalnych (IORP) zdefiniowaną w art. 6 pkt 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2341 (4); f) alternatywny fundusz inwestycyjny (AFI) zdefiniowany w art. 4 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2011/61/UE, który ma siedzibę w Unii albo który jest zarządzany przez zarządzającego alternatywnym funduszem inwestycyjnym (ZAFI) posiadającego zezwolenie lub zarejestrowanego zgodnie z tą dyrektywą 2011/61/UE, chyba że dany AFI ustanawia się wyłącznie do celów obsługi co najmniej jednego pracowniczego planu nabycia udziałów lub gdy dany AFI jest podmiotem specjalnego przeznaczenia utworzonym do celów sekurytyzacji, o którym mowa w art. 2 ust. 3 lit. g) dyrektywy 2011/61/UE, oraz, w stosownych przypadkach, jego ZAFI mający siedzibę w Unii; g) centralny depozyt papierów wartościowych, któremu udzielono zezwolenia zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 (1);
* EMIR Refit (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/834 z dnia 20 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do obowiązku rozliczania, zawieszania obowiązku rozliczania, wymogów dotyczących zgłaszania, technik ograniczania ryzyka związanego z kontraktami pochodnymi będącymi przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, które nie są rozliczane przez kontrahenta centralnego, rejestracji repozytoriów transakcji i nadzoru nad nimi, a także wymogów dotyczących repozytoriów transakcji) wprowadził nową kategorię kontrahenta finansowego – tzw. mały kontrahent niefinansowy (SFC). Rozróżnienie tej kategorii wskazane jest w odpowiednich przepisach.
- Kontrahenci niefinansowi (NFC); zgodnie z Rozporządzeniem EMIR oznacza przedsiębiorstwo mające siedzibę w Unii inne niż podmioty, o których mowa w pkt 1 powyżej oraz CCP.
*Wśród Kontrahentów niefinansowych (NFC) wyróżnia się dwie kategorie:
a. Kontrahenci niefinansowi PLUS (NFC+) – podmioty, który przekroczyły wskazane poniżej w tabeli progi;
b. Kontrahenci niefinansowi MINUS (NFC-) – podmioty, który nie przekroczyły wskazanych poniżej progów.
(Zasady wyliczania pozycji są określone w Rozporządzeniu EMIR
Rodzaj instrumentu pochodnego
Próg
Kredytowe instrumenty pochodne
1 mld EUR
Akcyjne instrumenty pochodne
1 mld EUR
Instrumenty pochodne stopy procentowej
3 mld EUR
Walutowe instrumenty pochodne
3 mld EUR
Towarowe kontrakty pochodne i kontrakty pochodne inne niż powyżej
3 mld EUR
Zastrzeżenia prawne
Powyższe treści mają charakter wyłącznie informacyjny i nie mogą być traktowane jako wiążące zobowiązanie jakiejkolwiek osoby, w tym Domu Maklerskiego TMS Brokers S.A. („TMS Brokers”), z jakiegokolwiek tytułu, w szczególności w odniesieniu do poprawności bądź kompletności zawartych w nim informacji. Odpowiedzialność TMS Brokers, jego organów, pracowników czy współpracowników, w związku z niniejszym materiałem i zawartymi w nim informacjami jest wyłączona. Powyższy materiał nie stanowi porady prawnej ani rekomendacji dotyczącej obowiązków nałożonych Rozporządzeniem EMIR i aktami wykonawczymi do Rozporządzenia EMIR lub zmieniającymi Rozporządzenie EMIR, w tym rozporządzeniami delegowanymi. Żadna osoba zapoznająca się z niniejszym materiałem nie powinna podejmować żadnych decyzji dotyczących wykonania obowiązków wynikających z Rozporządzenia EMIR. Odbiorcy tej publikacji przed podjęciem jakiekolwiek decyzji na podstawie niniejszej publikacji powinni zasięgnąć opinii niezależnego doradcy. TMS Brokers nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie niniejszej publikacji ani za szkody poniesione w wyniku decyzji podjętych na podstawie niniejszej publikacji. Stan prawny na dzień 22 czerwca 2020 r.
Komentarze
Komentarze: 0
Zaloguj się, aby dodać komentarz.